2018-05-29

Zespół ds. Cyfryzacji i Bezpieczeństwa Informacji

Kierujący: Beata Szewczyk

e-mail: b.szewczyk@um.belchatow.pl

Tel. 44/733 51 42

Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych: Magdalena Kozieł

e-mail: m.koziel@um.belchatow.pl

Tel. 44/733 51 42

 

Do zadań Zespołu ds. Cyfryzacji i Bezpieczeństwa Informacji należy w szczególności:

  1. administrowanie elektronicznymi platformami komunikowania się z klientem, tj. ePUAP, zaplecze.biznes.gov.pl, w zakresie aktualizowania danych instytucji i jej komórek organizacyjnych, redagowania, weryfikowania i zarządzania opisami e-usług, w tym udostępnianie nowych usług i utrzymanie ich aktualności przy współpracy z kierującymi komórkami organizacyjnymi;

  2. współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie rozwoju e-usług publicznych;

  3. administrowanie wewnętrznym systemem obiegu dokumentów w zakresie zarządzania kontami  użytkowników,

  4. monitorowanie funkcjonalności wewnętrznego systemu obiegu dokumentów oraz analizowanie ewentualnych przeszkód w sprawnym funkcjonowaniu tego systemu i proponowanie odpowiednich rozwiązań dla ich pokonania;

  5. prowadzenie szkoleń i udzielanie pomocy pracownikom Urzędu w zakresie stosowania wewnętrznego systemu obiegu dokumentów;

  6. proponowanie kierunków rozbudowy wewnętrznego systemu obiegu dokumentów w Urzędzie w celu zapewnienia prawidłowości jego funkcjonowania przy współpracy z Wydziałem Informatyki;

  7. nadzór nad nadawaniem uprawnień do korzystania z wewnętrznego systemu obiegu dokumentów pod kątem bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych;

  8. opracowywanie i przedstawianie rozwiązań usprawniających funkcjonowanie wewnętrznego systemu obiegu dokumentów oraz przygotowania niezbędnych projektów aktów prawnych i wzorów dokumentów;

  9. administrowanie systemem Ministerstwa Sprawiedliwości - Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym w zakresie tworzenia kont uprawnionym pracownikom do rejestru z dostępem ograniczonym;

  10. udział w opracowywaniu i aktualizacji procedur, polityk zapewniających bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych przetwarzanych w systemach informatycznych, przy współpracy z Wydziałem Informatyki i Inspektorem Ochrony Danych;

  11. sporządzanie i prowadzenie ewidencji upoważnień do przetwarzania danych osobowych w systemach teleinformatycznych i zbiorach tradycyjnych, w powiązaniu z wnioskami o nadanie, zmianę i odebranie uprawnień do systemów informatycznych i zbiorów papierowych (tradycyjnych);

  12. przyjmowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych od podmiotów zobowiązanych do ich złożenia do Prezydenta;

  13. analiza danych zawartych w złożonych oświadczeniach majątkowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

  14. współpraca w zakresie  analizy oświadczeń majątkowych z właściwymi urzędami skarbowymi i właściwymi urzędami kontroli skarbowej;

  15. realizacja zadań wynikających z przepisów o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;

  16. realizacja zadań związanych ze składaniem oświadczeń lustracyjnych przez osoby kandydujące do objęcia funkcji lub wykonywania zadań publicznych;

  17. zapewnienie ochrony informacji niejawnych;

  18. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

  19. prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych;

  20. opracowanie i uaktualnienie dokumentów z zakresu ochrony informacji niejawnych;

  21. przygotowanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ”zastrzeżone” oraz prowadzenie ewidencji tych upoważnień;

  22. przeprowadzanie audytów w zakresie przestrzegania ochrony informacji niejawnych w systemie teleinformatycznym poziom „zastrzeżone” o kryptonimie MB-Z wykorzystywanym w Urzędzie;

  23. współpraca z właściwym służbami ochrony państwa w zakresie określonym w przepisach prawnych;

  24. realizacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w zakresie ochrony informacji niejawnych.

 

Za realizację zadań wymienionych w pkt. 16 - 24 odpowiada Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..