2019-05-07
Wydział Spraw Społecznych
Kierujący: Iwona Nowak
e-mail: i.nowak@um.belchatow.pl
Tel. 44/733 52 09
Do zadań Wydziału Spraw Społecznych należy w szczególności:
- monitorowanie i kontrola prowadzonych spraw związanych z działalnością Żłobka Miejskiego, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Środowiskowego Domu Samopomocy;
- prowadzenie wykazu placówek wsparcia dziennego świadczących pomoc w opiece i wychowaniu dziecka, działających na terenie Miasta;
- prowadzenie nadzoru nad niepublicznymi żłobkami, klubami dziecięcymi, dziennymi opiekunami, a w przypadku udzielania tym podmiotom dotacji celowej z budżetu Miasta, prowadzenie nadzoru w zakresie prawidłowości wykorzystywania dotacji;
- wydawanie zezwoleń podmiotom na prowadzenie placówek wsparcia dziennego świadczących pomoc w opiece i wychowaniu dziecka;
- prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
- realizacja rządowego programu dla rodzin wielodzietnych – Karta Dużej Rodziny;
- realizacja zadań dotyczących wspierania funkcji rodziny wielodzietnej, osób starszych oraz osób niepełnosprawnych, w tym prowadzenie spraw w ramach Programu Bełchatowska Karta Rodziny;
- opracowywanie i realizacja programów w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wsparcia rodziny oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a w szczególności strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- realizowanie i koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki i zjawisk patologii społecznych w tym rozwiązywanie problemów alkoholowych i zwalczanie narkomanii;
- przeprowadzanie procedury konsultacji społecznych w związku z przygotowaniem projektu programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz projektów innych programów i uchwał, których przygotowanie wymaga przeprowadzenia takich konsultacji;
- współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu, instytucjami, organizacjami pozarządowymi i podmiotami realizującymi zadania w zakresie ochrony zdrowia (w tym z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej), pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz wsparcia rodziny;
- współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy przy realizacji przedsięwzięć wynikających z ich zadań statutowych bądź zadań Miasta;
- przeprowadzanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w związku z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie;
- dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej rozliczeń dotacji budżetowych dla organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w ramach zadań własnych gminy;
- bieżąca współpraca z Miejską Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- prowadzenie zadań związanych z budżetem obywatelskim;
- organizacja prac społecznie użytecznych;
- kreowanie działań pobudzających aktywność mieszkańców Miasta w zakresie wolontariatu;
- przyjmowanie wniosków CEIDG-1 oraz wprowadzanie i aktualizowanie danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- prowadzenie bazy danych z zakresu ewidencji przedsiębiorców wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Bełchatowa przed 23 grudnia 2011 r.;
-
potwierdzanie danych wskazanych w rejestrze gminy i ewidencji działalności gospodarczej;
-
wydawanie zezwoleń (w tym jednorazowych) oraz decyzji o odmowie wydania zezwolenia, cofanie oraz wygaszanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży;
-
obsługa i kontrola przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży;
-
przygotowywanie projektów postanowień dotyczących wyrażenia opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bełchatowie w przedmiocie lokalizacji punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych;
-
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie określenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta;
-
prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży;
-
rozpatrywanie skarg i zażaleń dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu punktów sprzedaży alkoholu;
-
przygotowywanie projektu opinii lokalizacyjnej kasyna gry;
-
realizowanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz przeciwdziałania i zwalczania klęsk żywiołowych, w tym opracowywanie, wdrażanie i aktualizowanie wymaganej prawem dokumentacji;
-
realizowanie zadań związanych z utworzeniem i obsługą kancelaryjno-biurową Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
-
koordynowanie systemów kierowania, alarmowania oraz obserwacji zagrożeń na obszarze Miasta w ramach funkcjonowania Miejskiego Centrum Powiadamiania Kryzysowego;
-
współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu właściwymi w sprawach ewidencji ludności i pojazdów podlegających opodatkowaniu dla potrzeb systemu gotowości cywilnej i cywilnego zarządzania kryzysowego w czasie pokoju;
-
prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych;
-
współpraca z służbami, inspekcjami oraz innymi podmiotami w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony ludności;
-
przeprowadzanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie z organami wojskowymi, w szczególności:
-
dokonywanie rejestracji przedpoborowych oraz aktualizacji rejestru przedpoborowych,
-
przygotowywanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
-
przyjmowanie wniosków o orzeczenie konieczności sprawowania przez osoby podlegające stawieniu się do kwalifikacji wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz ich opiniowanie,
-
przygotowywanie i aktualizowanie dokumentów z zakresu obronności kraju;
- realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym spraw związanych z funkcjonowaniem i wyposażeniem ochotniczych straży pożarnych;
- podejmowanie działań związanych z unieszkodliwieniem materiałów wybuchowych i innych materiałów niebezpiecznych;
- przyjmowanie zawiadomień i przygotowanie materiałów w sprawach dotyczących zgromadzeń, wydawanie decyzji o ich rozwiązaniu oraz udział w tych zgromadzeniach w myśl przepisów ustawy Prawo o zgromadzeniach;
- przyjmowanie wniosków i prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie wydawania decyzji na przeprowadzenie imprez masowych oraz kontrolowanie zgodności przebiegu imprez masowych w myśl ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Realizowane usługi - sprawy do załatwienia: