2016-02-17

Karta Dużej Rodziny

 

Forma wnoszenia podania sprawy:

Pisemne złożenie wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny/ wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny w Wydziale Spraw Społecznych  Urzędu Miasta Bełchatowa budynek A, pok. nr 412, piętro III (wzór wniosku według załączonego formularza - stronę 3 i 4 należy powielić, w zależności od tego ilu członków rodziny dotyczy dany wniosek).

Formularz wniosku dostępny jest w Wydziale Spraw Społecznych Urzędu Miasta Bełchatowa, jak również na stronie internetowej www.gov.pl oraz na stronie internetowej Miasta Bełchatowa www.belchatow.pl w zakładce Dla mieszkańca- Rodzina- Karta Dużej Rodziny.

Wniosek i dokumenty, o których mowa odpowiednio w pkt. 1-6 mogą być składane również drogą elektroniczną, wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny - Portalu Informacyjno-Usługowego emp@tia.

Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Wymagane dokumenty: Formularz wniosku oraz przedstawienie dokumentów potwierdzających uprawnienie do przyznania Karty, w szczególności:
1) w przypadku rodzica – oświadczenie, że rodzic miał lub ma na utrzymaniu  łącznie co najmniej troje dzieci oraz że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej ani ograniczony we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci (wzór oświadczenia według załączonego formularza  o symbolu ZKDR - 03);
2) w przypadku dzieci w wieku powyżej 18 roku życia, które uczą się w szkole lub szkole wyższej – oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce (wzór oświadczenia według załączonego formularza o symbolu ZKDR - 01);
3) w przypadku dzieci umieszczonych  w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka – oryginał lub odpis postanowienia o umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
4) w przypadku osób przebywających w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia  9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – oświadczenie o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka (wzór oświadczenia według załączonego formularza o symbolu ZKDR - 02);
5) w przypadku osób wnioskujących o przyznanie Karty w formie elektronicznej – informację o osobach, które będą mogły wyświetlać kartę elektroniczną na swoich urządzeniach mobilnych (wzór informacji według załączonego formularza o symbolu ZKDR - 04). Wypełnienie formularza ZKDR - 04 nie jest konieczne jeżeli wnioskodawca podał adresy e-mail i numery telefonów członków rodziny we wniosku oraz zaznaczył na ostatniej stronie wniosku oświadczenie dotyczące wyświetlania Kart;
6) w przypadku cudzoziemców mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy, lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony zupełnej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – odpowiednio dokumenty, o których mowa w pkt 1-5 oraz dokument potwierdzający prawo do zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1-6  przedstawia się oryginały lub odpisy dokumentów, o których mowa w art. 10 ust. 4 a  ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, potwierdzających prawo do przyznania Karty.
Do wniosku składanego elektronicznie dołącza się oryginały  dokumentów, o których mowa odpowiednio w pkt 1-7, w postaci elektronicznej lub elektroniczne kopie dokumentów po uwierzytelnieniu ich, tj. opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Termin składania wniosków wraz z kompletem dokumentów Dowolny.
Opłaty:

Karta Dużej Rodziny przyznawana jest bezpłatnie.

Wydanie Karty podlega jednak opłacie w wysokości 10,00 zł, w przypadku gdy:

1) członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, wydana już została wyłącznie Karta elektroniczna i następnie członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o Kartę tradycyjną albo

2) członek rodziny wielodzietnej przy składniu wniosku zrezygnował z posiadania Karty tradycyjnej, korzystając wyłącznie z elektronicznej formy Karty. Następnie po pewnym czasie zawnioskował o domówienie tradycyjnej formy karty.

Wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny wynosi - 15,00 zł.

W przypadku wystąpienia trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej, na umotywowany wniosek członka rodziny wielodzietnej, Prezydent Miasta Bełchatowa może zwolnić z ponoszenia opłaty za wydanie dodatkowej Karty Dużej Rodziny/ duplikatu Karty Dużej Rodziny.
Jednostki/Komórki współpracujące: Nie dotyczy.
Forma zakończenia sprawy:

Wydanie Karty Dużej Rodziny dla każdej uprawnionej  osoby.

Odmowa przyznania Karty Dużej Rodziny, stwierdzenie utraty prawa do posiadania Karty lub przyznanie Karty z naruszeniem przepisów ustawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Termin zakończenia sprawy: Wniosek rozpatrywany jest w ciągu 30 dni od daty jego złożenia w Wydziale Spraw Społecznych Urzędu Miasta Bełchatowa (budynek A, pokój nr 412, piętro III). Karty plastikowe (tradycyjne) natomiast wydawane są po dostarczeniu ich przez producenta Kart. Odbioru Kart tradycyjnych (plastikowych) dokonuje osoba składająca wniosek (wnioskodawca), po uprzednim otrzymaniu informacji o możliwości odbioru Kart (np. poprzez  wiadomość sms).
W przypadku Karty elektronicznej – po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku – będzie można wyświetlić Kartę w aplikacji mObywatel. Aplikację mObywatel będzie można pobrać bezpłatnie  z Google Play lub App Store bądź  zaktualizować do najnowszej wersji. Szczegółowe informacje na temat KDR w aplikacji mObywatel znajdują się na stronie Ministerstwa i Polityki Społecznej https://www.gov.pl/web/rodzina/aplikacja-mkdr. Rodzic/małżonek rodzica poza swoją Kartą będzie mógł w swoim telefonie wyświetlać Karty dzieci oraz drugiego rodzica/małżonka rodzica  (jeżeli na ostatniej stronie wniosku zaznaczył  oświadczenie dotyczące wyświetlania Kart) lub jeżeli  wypełnił załącznik ZKDR-04 – gdzie wskazano tego rodzica/małżonka rodzica jako osobę uprawnioną do wyświetlania Kart tych osób). Dziecko nie będzie mogło wyświetlać Kart innych członków rodziny – jedynie swoją własną).
Tryb odwoławczy:

Przyznanie Karty Dużej Rodziny nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Odmowa przyznania Karty Dużej Rodziny następuje w formie decyzji administracyjnej.

Odwołanie od takiej decyzji przysługuje do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bełchatowa.

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni  od dnia doręczenia decyzji.

Informacje dodatkowe: Obowiązek informacyjny o przetwarzaniu danych osobowych, w związku z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia 2016/679  Administrator wypełnia wobec osób wnioskujących o przyznanie Karty Dużej Rodziny na stronie internetowej www.belchatow.pl w zakładce:  Dla mieszkańca – Rodzina - Karta Dużej Rodziny.

  Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 roku o Karcie Dużej Rodziny,

2) Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. r. w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz szczegółowego zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku  o przyznanie Karty Dużej Rodziny,

3) Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz szczegółowego zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny;

4) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,

5) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

DODATKOWEJ INFORMACJI UDZIELA:  
Pracownik odpowiedzialny: Ewa Frączyk, Ewelina Plaga
Numer pokoju: 412,  413  (budynek A, piętro III)
Telefon: 44 733 51 59, 44 733 52 09
Adres: 97-400 Bełchatów, ul. Kościuszki 1
Komórka organziacyjna: Wydział Spraw Społecznych (WS)

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..