2021-05-26

Informacja zbiorcza za 2020 rok

 

Znak sprawy RP.152 Podmiot wnoszący petycję, w zakresie którego petycja została złożona Przedmiot petycji Sposób zakończenia
RP.152.1.2020 - Petycja w sprawie zmiany prawa miejscowego oraz wprowadzenia szczególnych rozwiązań dla przedsiębiorców w związku ze stanem epidemicznym

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/petycja-z-dnia-02-04-2020-r.html

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach  (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870) Miasto Bełchatów poinformowało, że petycja wniesiona w dniu 3 kwietnia 2020 roku, w zakresie jej pkt 3 została rozpatrzona w sposób przedstawiony poniżej.
    W celu wsparcia podmiotów prowadzących działalność gospodarczą został wprowadzony Program Wsparcia dla Firm, który przewiduje dla najemców komunalnych lokali użytkowych następujące ulgi:
1. umorzenie czynszu za 1 miesiąc (kwiecień) oraz 50 %  umorzenie czynszu za kolejne 2 miesiące dla podmiotów objętych zakazem bądź ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej na podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii oraz Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii,
2. dla pozostałych podmiotów, które dobrowolnie zrezygnowały z prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na zagrożenie zakażeniem, stosuje się 50 % umorzenie czynszu na okres 3 miesięcy począwszy od dnia 1 kwietnia 2020 r.
RP.152.2.2020 -

Petycja w sprawie uregulowania dostępu mieszkańców Miasta do oferty "Ośrodka Sportu i Rekreacji Wawrzkowizna k/Bełchatowa

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/petycja-z-dnia-14-06-2020-r.html

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach      ( t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870) Miasto Bełchatów poinformowało, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach w związku z niespełnieniem wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2 przywołanej ustawy pozostawia się bez rozpatrzenia w/w petycję.

Petycja została wniesiona przez grupę podmiotów, nie zawiera natomiast wskazania ani osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję (a jedynie osobę i adres do korespondencji), ani miejsc zamieszkania każdego z tych podmiotów. Niezależnie od powyższego, sprawa poruszona w petycji była przedmiotem analizy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Bełchatowie, jak również przedstawiona została Radnym Rady Miejskiej w Bełchatowie podczas Sesji Rady Miejskiej w dniu 27 sierpnia 2020 r. Stosownej odpowiedzi udzieliło Biuro Rady Miejskiej w Bełchatowie.

RP.152.3.2020 Społeczny Komitet Budowy ulicy Glinianej Petycja w sprawie podjęcia niezwłocznych działań związanych z budową ulicy Glinianej

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/petycja-z-dnia-09-09-2020-r.html.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach      ( t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) Miasto Bełchatów poinformowało, że zgodnie z art.7 ust.1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach w związku z niespełnieniem wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 przywołanej ustawy pozostawia się petycję bez rozpatrzenia. W petycji  nie wskazano ani osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję ani miejsc zamieszkania każdego z podmiotów wnoszących petycję. Biorąc pod uwagę treść art. 7 ust.1 ustawy o petycjach, petycja, która nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust.2 pkt 1 lub 2 ww. ustawy, o których mowa powyżej pozostawia się ją bez rozpatrzenia.

RP.152.4.2020 - Petycja Mieszkańców z rejonu os. 1000-lecia i os. Wolność dot. poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz wizerunku ulic i parkingów

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/362468_petycja-z-dnia-09-09-2020-r.html

Na podstawie art.13 ust. 1 ustawy  z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach  ( t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.870) Miasto Bełchatów poinformowało o rozpatrzeniu petycji w następujący sposób.

Miasto Bełchatów w sierpniu 2020 roku złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji zadania pn: „Przebudowa ulicy Kwiatowej na odcinku od ronda im. J. Wybickiego do ul. 1 – go Maja w Bełchatowie” w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. W momencie otrzymania dofinansowania Miasto przystąpi do jego realizacji.

Przytoczone w petycji przejście dla pieszych na wysokości ul. Witosa jest zaprojektowane i będzie wykonane przy realizacji zadania.

RP.152.5.2020 Społeczny Komitet Budowy ulicy Glinianej Petycja dot. podjęcia niezwłocznych działań związanych z budową ulicy Glinianej

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/petycja-z-dnia-12-10-2020-r.html

Na podstawie art. 13 ust.1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.870) Miasto Bełchatów, poinformowało o rozpatrzeniu petycji w sposób następujący.

Poinformowano, że zgodnie z Zarządzeniem Nr 182/2020 Prezydenta Miasta Bełchatowa z dnia 26 sierpnia 2020 r. w sprawie założeń do projektu budżetu Miasta Bełchatowa na 2021 r., w dniu 30 września minął termin składania wniosków do budżetu min. przez mieszkańców. Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Bełchatowa w terminie do 7 października przekazał do Zespołu ds. Budżetu wykaz wszystkich wniosków, będących w posiadaniu Wydziału.

Wnioski dotyczące wykonania projektu i budowy ulicy Glinianej, złożone przez Klub Radnych, zostały również umieszczone w w/w wykazie.

Realizacja zadania wymaga opracowania projektu budowlanego wraz z odwodnieniem i usunięciem kolizji. W momencie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie miasta, w pierwszej kolejności Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych przystąpi do wyboru Wykonawcy na opracowanie projektu, a następnie po uzyskaniu wszystkich wymaganych prawem decyzji, uzgodnień przystąpi do wyboru Wykonawcy na budowę nawierzchni ulicy Glinianej.

RP.152.6.2020 - Petycja w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz zwolnienia z opłat koncesji alkoholowej

Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa:

https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2020/petycja-z-dnia-09-12-2020-r.html

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870) Miasto Bełchatów poinformowało, iż petycja wniesiona w dniu 09.12.2020 r. została rozpatrzona w sposób poniżej przedstawiony:

Zgodnie  z art. 31 zzca ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U .z 2020 r. poz.1842 z późn. zm.), rada gminy ma możliwość podjęcia uchwały dotyczącej wprowadzenia zwolnienia z należnej opłaty za 2020 rok za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży, bądź przedłużenia terminu na jej wniesienie.

W przypadku zwolnienia z opłaty, rada gminy, w uchwale może przyznać zwrot określonej części opłaty pobranej od przedsiębiorców, którzy wnieśli jednorazowo opłatę za rok 2020 w terminie do dnia 31 stycznia 2020 r. Termin wniesienia opłaty należnej w 2020 r. może zostać przedłużony do dnia 31 grudnia 2020 r.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z art.18² ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dochody z opłat określonych w art. 11¹ ustawy wykorzystane są na realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele, przy czym dochody te za  rok 2020 zostały już rozdysponowane na powyższe cele.

Oferując wsparcie dla przedsiębiorców, których działalność została dotknięta konsekwencjami epidemii dokonano szerokiej analizy zarówno oczekiwań społecznych, skutków finansowych dla budżetu Miasta Bełchatowa, oczekiwanego wsparcia, jak i regulacji prawnych dających podstawy prawne do stosowania ulg w spłacie zobowiązań przez podatników.

Artykuł 15p ustęp 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych  stanowi, że: „Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020 oraz za wybrane miesiące pierwszego półrocza 2021r., zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.”

W ustawie brak jest definicji pogorszenia płynności finansowej, ponadto ustawa na wprost wskazuje, że zwolnieniem można objąć grupę przedsiębiorców (wskazaną ze względu na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej), będących podatnikami tego podatku. To ograniczenie powoduje nierówne traktowanie przedsiębiorców, gdyż zwolnieniem objęci mogliby zostać tylko przedsiębiorcy będący jednocześnie właścicielami nieruchomości, w których jest prowadzona działalność gastronomiczna. Podmioty wynajmujące nieruchomości, prowadzące działalność gastronomiczną w innych formach organizacyjnych, nie byłyby objęte wskazaną preferencją podatkową.

Szersze możliwości udzielenia ulg daje ustawa Ordynacja podatkowa. Zgodnie z przepisami rozdziału 7a (Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019r., poz. 900 ze zm.) organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może: odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty, odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, a także umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe i odsetki za zwłokę.

Zważywszy wszystkie powyższe argumenty, Prezydent Miasta Bełchatowa proponuje podatnikom, którzy w związku z sytuacją  występowania epidemii Covid-19 mają problemy z terminową zapłatą należności podatkowych, składanie wniosków o ulgę, zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa i oferuje odroczenie terminu płatności podatku, a także odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, a w uzasadnionych przypadkach umorzenie w całości lub  w części zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę.

Jednocześnie należy zauważyć, że przy rozpatrywaniu wniosku o ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego organ podatkowy dokonuje oceny pod kątem aktualnej sytuacji finansowej strony i na tej podstawie wydaje rozstrzygnięcie. Względy uzasadnione ważnym interesem podatnika wymagają przede wszystkim ustalenia aktualnej sytuacji majątkowej wnioskodawcy  i skutków ekonomicznych, jakie wystąpią dla niego w momencie realizacji zobowiązania.  Każdy wniosek o udzielenie ulg rozpatrywany jest indywidualnie, a forma rozstrzygnięcia zindywidualizowana.


 

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..