Petycja złożona, opublikowanie zawiadomienia na stronie BIP Urzędu Miasta Bełchatowa: https://belchatow.bip.gov.pl/petycje-zlozone-2018/petycja-z-dnia-07-11-2018-r.html
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) Miasto Bełchatów w odpowiedzi na petycję wniesioną drogą elektroniczną w dniu 7 listopada 2018 r. przedstawił wnioski z przeprowadzonej analizy dot. elektronizacji zamówień publicznych
w Urzędzie Miasta Bełchatowa:
Urząd Miasta Bełchatowa zgodnie z obowiązująca Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych stosuje procedurę składania ofert i porozumiewania się z Wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w postępowaniach wszczętych z dniem
18 października 2018 r., których wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne.
Urząd Zamówień Publicznych udostępnił w dniu 4 października 2018 r. MiniPortal – który
jest przeznaczonydla Zamawiających
i Wykonawców do elektronicznej komunikacji
w postępowaniach o udzielenie zamówienie publicznego.
Narzędzie zostało uruchomione na stronie internetowej UZP: https://miniportal.uzp.gov.pl.
UM Bełchatów na chwilę obecną zamierza korzystać ww. rozwiązania dostępnego publicznie.
MiniPortal jest mocną stroną, gdyż jest:
- ogólnodostępny, uniwersalny, nieodpłatny, a także jest prostym w użyciu narzędziem służącym
do komunikacji między Zamawiającymi
a Wykonawcami;
Takowe rozwiązanie pozwala na składanie do Zamawiających w sposób bezpieczny ofert
i wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu, pozwala zapewnić transparentność w procedurze przetargowej. Jest to narzędzie wykorzystujące dotychczasowe konta Zamawiających zarejestrowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych. MiniPortal jest zintegrowany
z Platformą ePUAP, za pośrednictwem której można składać oferty i wnioski w postępowaniach.
W zapewnieniu bezpieczeństwa i integralności przesyłanych ofert, wniosków i oświadczeń sprzyja współpraca dwóch niezależnych systemów:
- ePUAP umożliwia złożenie, zmianę lub wycofanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu. Ponadto odpowiedzialny jest za przechowywanie zaszyfrowanych ofert na skrzynce odbiorczej zamawiającego oraz wszelką komunikację pomiędzy zamawiającym i wykonawcami dotyczącą postępowania, która odbywać się będzie za pomocą formularzy dostępnych na platformie ePUAP.
- MiniPortal odpowiedzialny jest za generowanie
i pilnowanie kluczy do szyfrowania i deszyfrowania ofert.
Słabą stroną ewentualnego wdrożenia – komercyjnego narzędzia - procedur pełnego użytkowania środków komunikacji elektronicznej
w postępowaniach o udzielenie zamówienia w ocenie Zamawiającego jest na chwilę obecną koszt zakupu, wdrożenia i obsługi, szkoleń oraz serwisu,
co jest wątpliwe pod względem gospodarności
i celowości wydatkowania środków publicznych na tego typu komercyjne rozwiązanie.
W dniu 22 sierpnia 2018 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1603 została ogłoszona ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniająca ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Celem wprowadzanych zmian w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), jest dostosowanie oraz doprecyzowanie przepisów regulujących kwestie związane z elektronizacją zamówień publicznych, stanowiących wdrożenie przepisów dyrektyw unijnych z zakresu zamówień, mianowicie:
· w art. 2 pkt 17
wykreślenie z definicji „środków komunikacji elektronicznej” słowa „faks”,
przez co definicja ta będzie tożsama z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
· w art. 10 a ust. 5 doprecyzowanie, że nie wszystkie oświadczenia składane
w postępowaniu o udzielenie zamówienia muszą być opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale jedynie te oświadczenia,
o których mowa w art. 25a ustawy Pzp, w tym jednolity europejski dokument;
· w art. 10 c ust. 2 doprecyzowanie regulacji
w przypadku, gdy wyjątkowo zamawiający odstępuje od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu oferty albo części oferty;
· w art. 131 bc ust. 1 wprowadzenie możliwości użycia faksu jako jednego z rodzajów środków komunikacji między zamawiającym
a wykonawcami w przypadku postępowań
o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w związku ze zmianą definicji „środków komunikacji elektronicznej” w art. 2 pkt 17 ustawy Pzp.
Termin wejścia w życie zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych został przewidziany na dzień 18 października 2018 r. i jest skorelowany
z obowiązkiem elektronizacji zamówień
w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, których wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne.
Głównym celem projektowanych zmian
w ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy ̶ Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020, 1920 i 1579),
jest natomiast przesunięcie w czasie obowiązku elektronizacji zamówień w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych przez innych zamawiających niż centralny zamawiający, w których wartość zamówienia jest szacowana poniżej progów unijnych, z dnia 18 października 2018 r. na dzień 1 stycznia 2020 r. tj. do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowane będą Portale e-Usług.
Pomimo dostępności tymczasowego rozwiązania, jakim jest MiniPortal dostępny na stronie UZP, UM Bełchatowa rozpatruje na bieżąco możliwości wdrożenia platformy komercyjnej, która daje pełne używanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniach o udzielenie zamówienia – w formie o której mowa w art. 10a Ustawy Prawo zamówień publicznych – śledzi rynek i dokonuje zapytań ofertowych. Na chwilę obecną nieskoordynowane wdrażanie tego typu rozwiązań
przez Zamawiającego będzie działaniem nieracjonalnym ekonomicznie. Obecnie trwają prace nad stworzeniem centralnej, ogólnodostępnej platformy zakupowej przez Urząd Zamówień Publicznych. W związku z tym zakup oferowanych już dziś rozwiązań nie jest warunkiem koniecznym dla przeprowadzenia cyfrowych zamówień.
Miasto Bełchatów poinformowało, iż zgodnie
z art. 241 kodeksu postepowania administracyjnego: „Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności”. Z treści petycji wynikało, iż został złożony odrębny wniosek
o przekazanie petycji do podległych jednostek organizacyjnych Urzędu Miasta Bełchatowa. Poinformowaliśmy składającego petycję, iż organ ma obowiązek przekazania wniosku wtedy, gdy nie jest właściwy do jej rozpatrzenia o czym mówi art. 243 kpa: „ jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest
w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę”. W związku z tym poinformowaliśmy wnioskodawcę, iż może zwrócić się bezpośrednio do jednostek, których działalność ma być przedmiotem wniosku.
|