Rejestr żłobków i klubów dziecięcych wpis,
zmiana, wykreślenie
Forma wnoszenia podania sprawy: |
1) Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. 2) Informacja o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych. 3) Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Wnioski składane są zgodnie ze wzorami określonymi przez ministra właściwego do spraw rodziny zamieszczonymi w systemie teleinformatycznym i przesyłane wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą systemu teleinformatycznego, tj. (Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia https://empatia.mpips.gov.pl/. Wnioskodawca chcący złożyć wniosek za pomocą portalu Emp@tia, powinien założyć na nim konto, do czego niezbędnym będzie – w celu zweryfikowania tożsamości- posłużenie się bezpiecznym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP. 4) Wniosek o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych w klubie dziecięcym (według załączonego formularza). |
Wymagane dokumenty: | Niepubliczny żłobek: Do wniosku należy załączyć: - decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej dot. spełnienia wymagań przeciwpożarowych, - decyzję właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego dot. spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych, - w przypadku osoby fizycznej – zaświadczenie o niekaralności, - oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, - oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis. Klub dziecięcy: Wniosek o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych w klubie dziecięcym (wniosek wedlug załaczonego formularza). Do wniosku należy załączyć: - kserokopię decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w wymaganym terminie nie wniósł sprzeciwu, - opis lokalu wraz z rysunkami rzutów, w tym informacje dotyczące liczby i wielkości (w m2) pomieszczeń z uwzględnieniem przeznaczenia pomieszczeń, - kserokopię wyniku pomiaru skuteczności wentylacji grawitacyjnej i/lub wentylacji mechanicznej, - kserokopię wyniku badania bakteriologicznego wody, - kserokopię decyzji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej dot. spełnienia wymagań przeciwpożarowych, - kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością (umowa najmu, akt własności), - umowę na wywóz śmieci. Podmiot po otrzymaniu pozytywnej opinii wydanej przez Prezydenta Miasta Bełchatowa, za pomocą systemu teleinformatycznego Emp@tia dostępnego pod adresem: www.empatia.mpips.gov.pl) składa wniosek o wpis do rejestru klubów dziecięcych. Do wniosku należy załączyć: - decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej o spełnieniu wymagań przeciwpożarowych, - opinię Prezydenta Miasta Bełchatowa o spełnieniu wymagań sanitarno – lokalowych, - w przypadku osoby fizycznej – zaświadczenie o niekaralności, - oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, - oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis. |
Termin składania wniosków wraz z kompletem dokumentów: |
Nie dotyczy. |
Opłaty: |
100 zł w formie gotówkowej w Kasie Urzędu Miasta lub bezgotówkowej na rachunek dochodów Urzędu Miasta Bełchatowa - w przypadku wpisu do rejestru. Zwolnienie z opłaty - w przypadku zmiany w rejestrze/ wykreślenia z rejestru. |
Jednostki/Komórki współpracujące: | Nie dotyczy. |
Forma zakończenia sprawy: |
Zaświadczenie o dokonaniu wpisu/ zmiany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Decyzja administracyjna- w przypadku odmowy wpisu do rejestru lub wykreślenia z rejestru. |
Termin załatwienia sprawy: |
Wniosek o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno - lokalowych w klubie dziecięcym - 30 dni od dnia złożenia wniosku. Dokonanie wpisu do rejestru następuje w ciągu 7 dni od dnia przekazania do Urzędu za pośrednictwem Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia kompletu dokumentów. W przypadku zaistnienia nieprawidłowości uniemożliwiających dokonania wpsiu do rejestru zostanie wydana decyzja administracyjna o odmowie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, w trybie przewidzianym dla wydania decyzji. W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru zobowiązany jest do: - złożenia wniosku za pomocą Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian dotyczących: a) nazwy lub imienia i nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, b) numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, c) miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, d) informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, e) liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym, f) informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki; - złożenia wniosku za pomocą Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia , w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia zmian dotyczących: a) informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego, b) adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego, c) liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego, d) wysokości opłat w żłobku i klubie dziecięcym. |
Tryb odwoławczy: |
W przypadku wydania decyzji w zakresie odmowy wpisu do rejestru lub w zakresie wykreślenia z rejestru żłobków i klubów dziecięcych, podmiotowi służy wniesienie odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bełchatowa w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. |
Informacje dodatkowe: |
Obowiązki informacyjne, w związku z art. 13 ust. 1 i 2 i art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia 2016/679 Administrator wypełnia w wydanym zaświadczeniu o dokonaniu wpisu/zmiany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta Miasta Bełchatowa oraz w formularzu wniosku o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych w klubie dziecięcym, jak również w decyzji o odmowie wpisu do rejestru/ wykreśleniu z rejestru żłobków i klubów dziecięcych. |
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r.o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r.o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcy, wolontariusza oraz dziennego opiekuna,
- Uchwała Nr VII/51/11 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta Miasta Bełchatowa,
- Uchwała Nr XVII/125/11 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 24 listopada 2011 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami,
- Uchwała Nr XVII/127/19 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce na terenie Miasta Bełchatowa.
Pracownik odpowiedzialny: | Ewa Frączyk, Ewelina Plaga |
Numer pokoju: | pok. nr 412, 413 (budynek A, piętro III) |
Telefon: | 44/733 51 59, 44/733 52 09. |
Adres: | 97- 400 Bełchatów, ul. Kościuszki 1 |
Komórka organizacyjna: | Wydział Spraw Społecznych (WS) |