2015-05-29
Wydział Finansowy
Kierujący: Mirosława Mikła
e-mail: m.mikla@um.belchatow.pl
Tel. 44/733 51 28
Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:
- opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawie m.in. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, wzorów formularzy oraz zwolnień podatkowych;
- opracowywanie i aktualizowanie procedur wewnętrznych dotyczących scentralizowanych rozliczeń podatku VAT i obiegu dokumentów;
- prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku VAT Miasta;
- prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości dla potrzeb wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego;
- dokonywanie wymiaru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz dokonywanie jego zmian;
- prowadzenie ewidencji środków transportowych podlegających opodatkowaniu;
- prowadzenie spraw z zakresu opłaty skarbowej;
- prowadzenie postępowań podatkowych, kontroli podatkowych oraz dokonywanie czynności sprawdzających w podatkach od nieruchomości, rolnym i leśnym oraz od środków transportowych;
- prowadzenie postępowań podatkowych i przygotowywanie indywidualnych decyzji w zakresie ulg w podatkach od nieruchomości, rolnym, leśnym oraz od środków transportowych oraz postanowień w zakresie podatków i opłat pobieranych przez Urząd Skarbowy, a stanowiących dochody Miasta;
- prowadzenie windykacji należności na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie zadań Wydziału Finansowego;
- dokonywanie interpretacji, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika, inkasenta, w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach dotyczących podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz podatku od środków transportowych;
- prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego;
- prowadzenie ewidencji księgowej Urzędu, jako jednostki budżetowej;
- prowadzenie ewidencji wpłat i zwrotów wadiów za udział w przetargach organizowanych przez Urząd oraz w zakresie zabezpieczeń należytego wykonywania umów;
- bieżące informowanie Wydziałów merytorycznie odpowiedzialnych za realizację zawartych umów, porozumień i wydanych decyzji administracyjnych o powstałych zaległościach płatniczych;
- prowadzenie kontroli formalno - rachunkowej dokumentów księgowych stanowiących podstawę dokonania wydatków oraz środków wydatkowanych w ramach umów zleceń;
- dokonywanie zapłat za wykonane prace, usługi, roboty budowlane, zakupione materiały, środki trwałe oraz z tytułu podatków i składek oraz innych zobowiązań;
- przekazywanie dotacji budżetowych dla podmiotów i jednostek organizacyjnych Miasta;
- prowadzenie ewidencji podatku VAT w zakresie Urzędu, jako jednostki budżetowej, w tym sporządzanie Dokumentacji VAT, o której mowa w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Bełchatowa w sprawie zasad realizacji rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług przez jednostki budżetowe Miasta Bełchatowa;
- prowadzenie centralnego rejestru umów, zleceń i porozumień dotyczących wydatków Urzędu;
- naliczanie wynagrodzeń pracowniczych, diet i innych wynagrodzeń wynikających z zawartych umów oraz prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędami Skarbowymi;
- prowadzenie ewidencji księgowej wydatków dotyczących realizowanych projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych i monitoringu finansowego realizowanych projektów oraz sporządzanie wniosków o płatność;
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej Urzędu, jako jednostki budżetowej, w tym z zakresu projektów realizowanych ze środków zewnętrznych oraz innej wymaganej przepisami prawa;
- prowadzenie ewidencji księgowej mienia komunalnego;
- sporządzanie sprawozdań o środkach trwałych oraz współdziałanie przy opracowywaniu informacji z zakresu mienia komunalnego;
- dokonywanie inwentaryzacji w zakresie prowadzonych kont;
- dokonywanie wyceny środków trwałych na arkuszach spisu z natury oraz ujmowanie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych;
- prowadzenie ewidencji, kontroli wykorzystania i rozliczanie druków ścisłego zarachowania;
- prowadzenie obsługi kasowej Urzędu;
- udział w postępowaniu dotyczącym spadków nabytych przez Miasto w tym związanych z długami spadkowymi;
- sporządzanie zbiorczego rejestru zakupów i zbiorczego rejestru sprzedaży na podstawie rejestrów cząstkowych przygotowanych przez jednostki organizacyjne;
- sporządzanie i przedkładanie do właściwego urzędu skarbowego JPK VAT oraz korekt w zakresie rozliczania podatku VAT;
- ustalanie kwoty należnego/naliczonego podatku VAT oraz sporządzanie stosownych dyspozycji zapłaty, w tym dyspozycji pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi;
- prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie rozliczeń scentralizowanego podatku VAT;
- współpraca i wsparcie merytoryczne wydziałów oraz jednostek organizacyjnych, w zakresie analizowania i kwalifikowania dokonanych przez jednostki zakupów towarów i usług pod kątem posiadania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz analizowanie dokonywanej sprzedaży pod kątem stosowania prawidłowych stawek opodatkowania lub zwolnień z podatku;
- przeprowadzanie czynności sprawdzających poprawność dokumentowania i rozliczania podatku VAT przez urząd i jednostki organizacyjne;
- współpraca z organami podatkowymi w zakresie procedur rozliczania podatku VAT w mieście i koordynacja prowadzonych postępowań kontrolnych i czynności sprawdzających w zakresie podatku VAT przez te urzędy;
- współpraca z Wydziałami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie rozliczania podatku VAT, w tym przy sporządzaniu wniosków o indywidualną interpretację w zakresie podatku VAT na podstawie projektów wniosków skierowanych przez Wydziały i jednostki organizacyjne;
- zarządzanie kontem Miasta oraz kontami podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania w tym bieżąca obsługa;
- rejestracja skrzynek oraz użytkowników podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania;
- sprawowanie nadzoru w zakresie nadawania i odbierania uprawnień użytkownikom podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania;
- analiza i weryfikacja otrzymanych ustrukturyzowanych dokumentów na Platformie Elektronicznego Fakturowania.
Realizowane usługi - sprawy do załatwienia: