2015-05-29

Wydział Finansowy

Kierujący: Mirosława Mikła

e-mail: m.mikla@um.belchatow.pl

Tel. 44/733 51 28

 

Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:

  1. opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawie m.in. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, wzorów formularzy oraz zwolnień podatkowych;
  2. opracowywanie i aktualizowanie procedur wewnętrznych dotyczących scentralizowanych rozliczeń podatku VAT i obiegu dokumentów;
  3. prowadzenie scentralizowanych rozliczeń podatku VAT Miasta;
  4. prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości dla potrzeb wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego;
  5. dokonywanie wymiaru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz dokonywanie jego zmian;
  6. prowadzenie ewidencji środków transportowych podlegających opodatkowaniu;
  7. prowadzenie spraw z zakresu opłaty skarbowej;
  8. prowadzenie postępowań podatkowych, kontroli podatkowych oraz dokonywanie czynności sprawdzających w podatkach od nieruchomości, rolnym i leśnym oraz od środków transportowych;
  9. prowadzenie postępowań podatkowych i przygotowywanie indywidualnych decyzji w zakresie ulg w podatkach od nieruchomości, rolnym, leśnym oraz od środków  transportowych oraz postanowień w zakresie podatków i opłat pobieranych przez Urząd Skarbowy, a stanowiących dochody Miasta;
  10. prowadzenie windykacji należności na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie zadań Wydziału Finansowego;
  11. dokonywanie interpretacji, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika, inkasenta, w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach dotyczących podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz podatku od środków transportowych;
  12. prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego;
  13. prowadzenie ewidencji księgowej Urzędu, jako jednostki budżetowej;
  14. prowadzenie ewidencji wpłat i zwrotów wadiów za udział w przetargach organizowanych przez Urząd oraz w zakresie zabezpieczeń należytego wykonywania umów;
  15. bieżące informowanie Wydziałów merytorycznie odpowiedzialnych za realizację zawartych umów, porozumień i wydanych decyzji administracyjnych o powstałych zaległościach płatniczych;
  16. prowadzenie kontroli formalno - rachunkowej dokumentów księgowych stanowiących podstawę dokonania wydatków oraz środków wydatkowanych w ramach umów zleceń;
  17. dokonywanie zapłat za wykonane prace, usługi, roboty budowlane, zakupione materiały, środki trwałe oraz z tytułu podatków i składek oraz innych zobowiązań;
  18. przekazywanie dotacji budżetowych dla podmiotów i jednostek organizacyjnych Miasta;
  19. prowadzenie ewidencji podatku VAT w zakresie Urzędu, jako jednostki budżetowej, w tym sporządzanie Dokumentacji VAT, o której mowa w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Bełchatowa w sprawie zasad realizacji rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług przez jednostki budżetowe Miasta Bełchatowa;
  20. prowadzenie centralnego rejestru umów, zleceń i porozumień dotyczących wydatków Urzędu;
  21. naliczanie wynagrodzeń pracowniczych, diet i innych wynagrodzeń wynikających z zawartych umów oraz prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędami Skarbowymi;
  22. prowadzenie ewidencji księgowej wydatków dotyczących realizowanych projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych i monitoringu finansowego realizowanych projektów oraz sporządzanie wniosków o płatność;
  23. sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej Urzędu, jako jednostki budżetowej, w tym z zakresu projektów realizowanych ze środków zewnętrznych oraz innej wymaganej przepisami prawa;
  24. prowadzenie ewidencji księgowej mienia komunalnego;
  25. sporządzanie sprawozdań o środkach trwałych oraz współdziałanie przy opracowywaniu informacji z zakresu mienia komunalnego;
  26. dokonywanie inwentaryzacji w zakresie prowadzonych kont;
  27. dokonywanie wyceny środków trwałych na arkuszach spisu z natury oraz ujmowanie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych;
  28. prowadzenie ewidencji, kontroli wykorzystania i rozliczanie druków ścisłego zarachowania;
  29. prowadzenie obsługi kasowej Urzędu;
  30. udział w postępowaniu dotyczącym spadków nabytych przez Miasto w tym związanych z długami spadkowymi;
  31. sporządzanie zbiorczego rejestru zakupów i zbiorczego rejestru sprzedaży na podstawie rejestrów cząstkowych przygotowanych przez jednostki organizacyjne;
  32. sporządzanie i przedkładanie do właściwego urzędu skarbowego JPK VAT oraz korekt w zakresie rozliczania podatku VAT;
  33. ustalanie kwoty należnego/naliczonego podatku VAT oraz sporządzanie stosownych dyspozycji zapłaty, w tym dyspozycji pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi;
  34. prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie rozliczeń scentralizowanego podatku VAT;
  35. współpraca i wsparcie merytoryczne wydziałów oraz jednostek organizacyjnych, w zakresie analizowania i kwalifikowania dokonanych przez jednostki zakupów towarów i usług pod kątem posiadania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz analizowanie dokonywanej sprzedaży pod kątem stosowania prawidłowych stawek opodatkowania lub zwolnień z podatku;
  36. przeprowadzanie czynności sprawdzających poprawność dokumentowania i rozliczania podatku VAT przez urząd i jednostki organizacyjne;
  37. współpraca z organami podatkowymi w zakresie procedur rozliczania podatku VAT w mieście i koordynacja prowadzonych postępowań kontrolnych i czynności sprawdzających w zakresie podatku VAT przez te urzędy;
  38. współpraca z Wydziałami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie rozliczania podatku VAT, w tym przy sporządzaniu wniosków o indywidualną interpretację w zakresie podatku VAT na podstawie projektów wniosków skierowanych przez Wydziały i jednostki organizacyjne;
  39. zarządzanie kontem Miasta oraz kontami podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania w tym bieżąca obsługa;
  40. rejestracja skrzynek oraz użytkowników podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania;
  41. sprawowanie nadzoru w zakresie nadawania i odbierania uprawnień użytkownikom podległych jednostek organizacyjnych na Platformie Elektronicznego Fakturowania;
  42. analiza i weryfikacja otrzymanych ustrukturyzowanych dokumentów na Platformie Elektronicznego Fakturowania.

Realizowane usługi - sprawy do załatwienia:

 

Numer usługi Nazwa usługi/sprawy
VI-1 Składanie deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny od osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej
VI-2 Składanie deklaracji na podatek od środków transportowych
VI-3 Podatek od nieruchomości, rolny i leśny od osób fizycznych – zgłoszenie przedmiotu opodatkowania
VI-4 Podatek od nieruchomości, rolny i leśny od osób fizycznych –korekta opodatkowania w trakcie roku podatkowego
VI-5 Wnioski w sprawach ulg (umorzeń, odroczeń, rat) w podatku od nieruchomości, rolnym, leśnym, od środków transportowych
VI-6 Wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych lub stwierdzających stan zaległości
VI-7 Wydawanie zaświadczeń o figurowaniu w ewidencji podatników podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego na wniosek osób fizycznych
VI-8 Wydawanie zaświadczeń o wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego
VI-9 Składanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..