DRUKUJ
2015-05-29

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych wpis,
zmiana, wykreślenie

Forma wnoszenia podania sprawy:

1) Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

2) Informacja o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.

3) Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Wnioski składane są zgodnie ze wzorami określonymi przez ministra właściwego do spraw rodziny zamieszczonymi w systemie teleinformatycznym i przesyłane wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą systemu teleinformatycznego, tj. (Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia  https://empatia.mpips.gov.pl/.

Wnioskodawca chcący złożyć wniosek za pomocą portalu Emp@tia, powinien założyć na nim konto, do czego niezbędnym będzie – w celu zweryfikowania tożsamości- posłużenie się bezpiecznym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP.

4) Wniosek o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych w klubie dziecięcym (według załączonego formularza).

Wymagane dokumenty:

Niepubliczny żłobek:

Do wniosku  należy załączyć:

- decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej dot. spełnienia wymagań przeciwpożarowych,

- decyzję właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego dot. spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych,

- w przypadku osoby fizycznej – zaświadczenie o niekaralności,

- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu,

- oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis. 

Klub dziecięcy:

Wniosek  o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych   w klubie dziecięcym (wniosek wedlug załaczonego formularza).

Do wniosku należy załączyć:

- kserokopię decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w wymaganym terminie nie wniósł sprzeciwu,

- opis lokalu wraz z rysunkami rzutów, w tym informacje dotyczące liczby i wielkości (w m2) pomieszczeń z uwzględnieniem przeznaczenia pomieszczeń,

- kserokopię wyniku pomiaru skuteczności wentylacji grawitacyjnej i/lub wentylacji mechanicznej,

- kserokopię wyniku badania bakteriologicznego wody,

- kserokopię decyzji  Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej  dot. spełnienia wymagań przeciwpożarowych,

- kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością (umowa najmu, akt własności),

-  umowę na wywóz śmieci.

Podmiot po otrzymaniu pozytywnej opinii wydanej przez Prezydenta Miasta Bełchatowa, za pomocą systemu teleinformatycznego Emp@tia dostępnego pod adresem: www.empatia.mpips.gov.pl) składa wniosek o wpis do rejestru klubów dziecięcych.

Do wniosku należy załączyć:

- decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej  o spełnieniu wymagań przeciwpożarowych,

- opinię Prezydenta Miasta Bełchatowa o spełnieniu wymagań sanitarno – lokalowych,

- w przypadku osoby fizycznej – zaświadczenie o niekaralności,

- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu,

- oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis.

Termin składania wniosków wraz z kompletem dokumentów:

Nie dotyczy.

Opłaty:

100 zł w formie gotówkowej w Kasie Urzędu Miasta lub bezgotówkowej na rachunek dochodów Urzędu Miasta Bełchatowa  - w przypadku wpisu do rejestru.

Zwolnienie z opłaty - w przypadku zmiany w rejestrze/ wykreślenia z rejestru.

Jednostki/Komórki współpracujące: Nie dotyczy.
Forma zakończenia sprawy:

Zaświadczenie o dokonaniu wpisu/ zmiany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Decyzja administracyjna- w przypadku odmowy wpisu do rejestru lub wykreślenia z rejestru.

Termin załatwienia sprawy:

Wniosek o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno - lokalowych w klubie dziecięcym - 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Dokonanie wpisu do rejestru następuje w ciągu 7 dni od dnia przekazania do Urzędu za pośrednictwem Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia kompletu dokumentów.

W przypadku zaistnienia nieprawidłowości uniemożliwiających dokonania wpsiu do rejestru zostanie wydana decyzja administracyjna o odmowie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, w trybie przewidzianym dla wydania decyzji.

W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru zobowiązany jest do:

- złożenia wniosku za pomocą Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian dotyczących:

a) nazwy lub imienia i nazwiska oraz siedziby lub adresu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy,

b) numeru NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy,

c) miejsca prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,

d) informacji o zawieszeniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,

e) liczby miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym,

f) informacji, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

- złożenia wniosku za pomocą Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia , w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia zmian dotyczących:

a) informacji o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego,

b) adresu poczty elektronicznej i numeru telefonu żłobka lub klubu dziecięcego,

c) liczby dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego,

d) wysokości opłat w żłobku i klubie dziecięcym.

Tryb odwoławczy:

W przypadku  wydania decyzji w zakresie odmowy wpisu do rejestru lub w zakresie wykreślenia z rejestru żłobków i klubów dziecięcych, podmiotowi służy wniesienie odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bełchatowa  w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Informacje dodatkowe:

Obowiązki informacyjne, w związku z art. 13 ust. 1 i 2 i art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia 2016/679 Administrator wypełnia w wydanym zaświadczeniu o dokonaniu wpisu/zmiany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta Miasta Bełchatowa oraz w formularzu wniosku o wydanie opinii dotyczącej spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych w klubie dziecięcym, jak również w decyzji o odmowie wpisu do rejestru/ wykreśleniu  z rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  3. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
  4. Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
  5. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10  lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
  6. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r.o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
  7. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r.o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
  8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
  9. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
  10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcy, wolontariusza oraz dziennego opiekuna,
  11. Uchwała Nr VII/51/11 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Prezydenta Miasta Bełchatowa,
  12. Uchwała Nr XVII/125/11 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 24 listopada 2011 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami,
  13. Uchwała Nr XVII/127/19 Rady Miejskiej w Bełchatowie z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce na terenie Miasta Bełchatowa.
Pracownik odpowiedzialny: Ewa Frączyk, Ewelina Plaga
Numer pokoju: pok. nr 412, 413  (budynek A, piętro III)
Telefon: 44/733 51 59, 44/733 52 09.
Adres: 97- 400 Bełchatów, ul. Kościuszki 1
Komórka organizacyjna: Wydział Spraw Społecznych (WS)